Khamis, 22 Ogos 2013

Bergetar, takut dan resah hati bila dengar perkataan tu..

Assalamualaikum. Hari ckj nak share rasa hati ckj.. (ceh... wah! haha) Ckj nak berbual mengenai AMANAH. Berat tu. Secara semulajadinya, bergetar, takut dan resah hati ckj bila dengar perkataan tu. Hah, baru dengar je tau. Belum sanggup dan laksanakannya. Memang dugaan.
Kadang-kadang amanah tu bukan benda yang besar mana pun. Benda yang simple-simple. Ckj cuma nak bualkan perkara yang kecil-kecil je. Kadang-kadang kita je yang tak sedar yang kita da ambil amanah tu. Apatah lagi nak pegang perkara yang besar-besar.

 Ckj nak share dua  situasi yang ckj alami dan jadi depan mata. ckj betul-betul rasa.. haaa... 

Situasi 1: 
Koci minta izin daripada Jue nak pinjam buku.  Jue pun mengizinkannya. Setelah berbulan-bulan selepas tu,  Jue  pelik, kenapa Koci ni tak pulang-pulangkan buku yang telah dipinjam. Lalu dia pun bertanya kepada si peminjam. Koci kata dia bagi buku tu kepada Cakoi kerana Cakoi nak pinjam dan suruh Jue minta pada Cakoi. Ada ke patut? lepas tangan macam tu je. Koci pula rasa dia da tak de kaitan dengan buku yang dipinjam sebab buku tu tak de pada dia.

kalau korang jadi Jue apa perasaan korang? 

Situasi 2 :

Pulut, seorang yang berjawatan setiausaha dalam kelab yang disertainya. Pada hari terakhir semester dia masih tak pulangkan dokumen/ file milik kelab tersebut dan meninggalkan dokumen/file tersebut dalam almari asrama. Berharap  orang semester depan yang akan serahkan dokumen/file tersebut. 

Wajarkah?? 

Apa yang penting, kita juga da diamanahkan oleh Allah s.w.t. sebagai khalifah  di muka bumi ini untuk memakmurkan bumi. Sama ada kita berjaya atau tidak menunaikan amanah tersebut, segalanya terletak pada diri kita sendiri. Wallahu a’lam.

*May be bila sebut perkataan tanggungjawab orang boleh buat tak endah. Bila sebut perkataan amanah semua orang takut.. Sabar je la. Ckj pun bukan baik sangat. Sekadar menegur dan memperbaiki diri.

15 ulasan :

  1. nampak macam remeh kan tapi semua tu tanggungjawab..

    BalasPadam
  2. A very good entry! Terima kasih atas peringatan ini! =)
    Sbb kdg trlepas pandang benda yg mcm ni..

    Tq!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks badrina.. segalanya dtg dari Allah =)
      welcome..

      Padam
  3. nice entry ckj :) peringatan ni untuk diri sendiri :)

    BalasPadam
  4. nampak kecik...tapi sebenarnya ia perkara yan besar :)

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum.

    Comeynya kjue..guna nama kueh,muehehe

    Kalau akak jadi jue..akak memang tak suka lah jwbnya..sebab tu tak pernah bagi pinjam buku2..majalah kena kemek2 pun, akak dah rsa..grrrr,hehehe

    Harta benda awam ant cth terbaik la nak test kita punya rsa amanah dan tnggungjwb.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam kak.. >_<

      hehehe rasanya better guna nama makan drp nama orang.. sebab kisah ini kisah benar.. hahaha..

      Padam
  6. salam..

    ish2..2-2 situasi tu mmg xptut dan mmg dkira xamanah..situasi 1 tu dulu mse time sekolh selalu alami..sudahnye yaya jdi seorng kedekut nk pnjmkan brng.sbb xmau tjadi lgi prkra yg sama...hoho ;p

    BalasPadam
    Balasan
    1. ckj pun may be akan jadi kedekut kot bila da 2 kali jadi macam situasi 1 tu.. kalau nak pinjam juga kena letakkan syarat. hehehe..

      Padam
  7. nice entry CKJ.. amanah tu kena laksanakan. hehe :)

    BalasPadam
  8. kalau sebut pasal amanah mmg takut.. dibuatnya ada amanah yg kita tak ingat/sempat laksanakan macam mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau tak ingat/sempat laksanakan, bahaya juga tu.. huh..

      Padam
  9. jawapan yg xleh pakai cm2..pnh kena camni..lpas2 mmg xlayan da..sbb xpndai jga amanah..kn dah thu yg berat 2 amanah, kalau xleh pikul..baik kita jgn beri =)

    BalasPadam

Thanks yeah. sebab sudi tinggalkan komen anda. :)