Isnin, 11 Jun 2012

frost

Di suatu petang yang panas terik. Sekitar tahun 1998-2000 peristiwa ini berlaku. 

huh.. penat betul bila da habis main masak-masak dengan kawan ni. Dahaga la.. hm... 
Aku pun pergi ke dapur buka peti ais. Aku tengok dan aku perhati satu-satu bahagian peti ais tu mencari air sejuk. Namun tak kelihatan. huhu. Aku pun buka kat bahagian frost. Alar kalau peti ais lamakan ada bahagian ais tu.. Masa tu peti ais kat rumah aku lebih kurang macam ni..
Warna pun sama hijau macam ni. Rendah je.Peti ais sekarang tinggi dan besar kan? hehe. 

Alright sambung balik cerita. Aku tenung je frost peti ais yang di saluti ais tu.. tetiba-tiba aku dapat satu idea. nak tau tak apa aku buat? hehe.. Aku jilat frost tu. Nak rasa ais dia. sejuk weh! best. Mana tak nyer masa tu frost peti tu tembal macam ni..
uih... sedapnyer.. aku pun leka kat situ sampai menjengkekkan kaki aku untuk jilat ais yang ada kat frost tu. Jilat punya jilat, tiba-tiba lidah aku macam kena tarik oleh frost tu. Alamak lidah aku da melekat kat peti ais.. huhuhuhu.. jenuh aku tarik lidah aku. Tapi tak berjaya. Aku pula masa tu takut nak tarik kuat sangat. Kang tak fasal-fasal putus lidah aku. Aku dah nak nangis da masa ni.

Aku pun menjerit.. tak lama lepas tu mak aku datang tolong. Istighfar panjang mak aku. Terkejut tengok aku. huhu. "kau ni tak de kerja lain ke. Yang pi jilat forst tu buat apa!" Aku pun pergi dari situ macam tak de apa yang berlaku. hahaha.

Terima Kasih sangat-sangat kat mak aku. Kalau tak mesti aku dah tak de lidah da sekarang. Bila aku kenang-kenangkan balik klakar la.. adeh... boleh pula macam tu.. hehehehe.. biasa la masa tu umur aku baru berapa tahun.. kalau tak silap dalam 6-8 tahun macam tu. haha. Thanks sebab sudi baca. Assalamualaikum.

*p/s : korang ada tak kenangan dengan peti ais macam aku? hehehe.. meh la share. 

34 ulasan :

  1. Errr.. Ckj! Xd keje ke hape hah?

    BalasPadam
  2. nasib baik tak tercabut . mak cakap kalau makan ais dalam tu , nanti sakit perut . hehe :P

    BalasPadam
  3. heheeh..pernah gak wat keja cerdik nie..bukan per..teruja lebih,masa tu mak baru beli peti sejuk...sll buat time tgh hari semua dok tido...tapi tak ad sampai lekat lidah ...hihihi..

    BalasPadam
  4. tersenyum akak membaca cerita kamu nih

    BalasPadam
  5. hahahahaha.. klaka je ckj :D
    peti ais tu mcm peti ais kat umah nenek cik anis.. pnuh dgn fros bukannye bahan mentah..

    BalasPadam
  6. mmg laa klau jilat frost tu lidah melekat tau cKj, hukk..

    *kenangan sy dulu lg bhaya, korang jgn tiru ekk, dh bgtau awal2 ni.. mula2 adik sy tkena karen *org utara panggil arus letrik tu karen, sbb dia msuk jari kt ruang mentol dlm peti sjuk.. wktu tu mentol tu rosak, so mmg kami remove laa mentol utk ganti yg baru.. dia bgtau tkena karen tp x luka, so dia mcm tkejut jaa :p
    sy pun apa lg bila dia ckp x luka, nk try jgak laa.. sy trus bukak pintu peti sjuk tu, cari ruang mentol tu nk msuk jari.. terbaik laa bila msuk jari, karen tu trus sedut jari, cpat2 sy tarik, demm..
    smpai skrg jari tu mcm ada feel karen, erkk...

    BalasPadam
  7. nasib baikk laa blh tarik lidah tuu..kalu tidakk.. xberlidahh laa..BTW.. pahit tapi menarikk.. :)
    lain kali buat lg taww... hapo pon x blhh.. hhehhehe...nice entry

    BalasPadam
  8. nakal eh CKJ ni...

    jgn la anak2 akak ikut jejak nanti (tetiba je)

    BalasPadam
  9. LER .. BOLEH PULAK CAM GITU ERK ? HAHAHA

    BalasPadam
  10. pergh...apakah..huhuuhu..... ngeri la plak byangkan...err....

    BalasPadam
  11. hahaha, nasib baik tak tercabut lidah. Tak pernah dengar pulak lidah boleh sampai melekat dekat peti sejuk :D hehe

    BalasPadam
  12. hahah , kelakarnyaa cik kay jue . fisrt time dengar citer org jilat frost peti ais . hihih

    risau betul teya dengar tadi . nasib bek lidah ckj okayy .:)

    BalasPadam
  13. jaa sendiri pon ada kenangan makan frost ni di zaman kecik2 dulu..haha...sedappp...rapuh kruk krap kruk krap...hahhahahaaa

    BalasPadam
  14. Salam.. kjue..terbeliak jap mata akak.hahahaha.

    "Kjue! kjue takda keja lain ke ha..duk pi jilat frost tu knapa?!?"

    Mesti keras jap kan lidah tu, ase beku, ase takda pa2, hahahaha.

    Kenangan ngan peti ais ek?aaa..takda la plak stkt ni..alhamdulillah..hehe.
    Tapi, akk ada satu habit ni, kt bhgn frost tu kan, kalau ais dah mula membeku, kadng2 kn ia membentuk macam stalaktit kt dlm gua tu kan? yg jdi tjam2 tu kan. aaa,smpai skrg, kalau akk nmpk, akk ase geram2, mesti nak patahkan.. taktau knapa. Kih3, dah jadi habit.

    #sok lusa kjue ada anak, pesan awal2 neh, jgn jilat frost, ahahahaha.

    #aha, kjue, sorry lmbt reply..aah..nak juga sticker..kih3, tetiba rasa gatal nak,hak3. boleh lagi ke kjue? lau tak leh takpa. Jgn rasa terpksa eh :)

    BalasPadam
  15. hahaha, nakal laa ckj nie .. nasib baik tak tercabut lidah. :D hehe

    BalasPadam
  16. itu la nasib baik Lieya Zalia... mak ckj pun ada pesan acam tu rasanya... hehehe..

    BalasPadam
  17. wah izan mama mia pun pernah buat.. bestkan? tu la ckj ni tak bernasib baik.. melekat lidah kat frost tu.. huhu..

    BalasPadam
  18. hehehehee iya ka eLL? Thanks.. :)

    BalasPadam
  19. hehehehe nak buat macam mana Cik Anis.. kerenah masa ckj kecik2..

    kalau penuh frost tu biasa nya kena cuci letak kipas depan forst tu untuk nipiskan frost... hehehe..

    BalasPadam
  20. adeh.. klakar la caliph shuriken ni.. dah tau ada karen leh lak nak try juga.. huhu..

    hehehehe..

    BalasPadam
  21. nasib baik ♥ cik apple ♥.. hehehe betul3.. :)

    insya Allah kalau ada kenangan yang menarik ckj share.. :) thanks..

    BalasPadam
  22. hehehehe masa tgh budak2 kak syiela..

    ckj rasa tak kot.. sebab peti ais sekarang kan da tak de frost da.. :) dont worry la kak..

    BalasPadam
  23. ngeri Syakir Rahman? hehehehee... tapi ckj rasa macam klakar lak..

    BalasPadam
  24. betul2 jaakechik.. sedapkan ais dia.. hehehehe...

    BalasPadam
  25. hehehehee

    a'ah la kak Tinta Lana yang macam gua tu ea.. ckj pun suka patah kan.. hehehehe..

    #dont worry peti ais sekarang da tak de frost.. :)

    BalasPadam
  26. dulu sy cedok fros tu pakai sudu masuk dalam cawan, lepas tu makan mcm ABC, hahaaa :D

    BalasPadam
  27. ckj pun pernah buat macam tu Dakara.. bestkan? hehehe..

    BalasPadam
  28. hahahaha...lawak je... >.< nsb baik mama dtg..kalau x?? hahahah xD

    BalasPadam

Thanks yeah. sebab sudi tinggalkan komen anda. :)