Ahad, 20 Mei 2012

Pada saat kita berputus asa Dia menyebarkan rahmatNya

Assalamualaikum. Rasa macam da lama tak berkongsi ilmu/ info islamic. Jadi hari ckj mau share lagi sebuah riwayat dalam buku Jangan Bersedih. =)

Diriwayatkan Al-'Ala' bin Al-Hadhrami tersesat dengan para sahabatnya di tengah padang pasir. Bekalan air mereka telah habis dan hampir saja mati kehausanAl-'Ala' pun menyeru kepada Tuhannya dan Tuhan Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengabulkan doa : "Wahai Zat Yang Maha Tinggi, Yang Maha Agung, Yang Maha Bijaksana dan Yang Maha Tabah......," dan Tiba-tiba turunlah hujan. Mereka pun minum dan berwuduk, mandi dan memberi minum pada haiwan tunggangan mereka.
Dan Dialah Yang menurukan hujan sesudah mereka berputus asa dan menyebarkan rahmatNya.Dan Dialah Yang Maha Pelindung lagi Maha Terpuji. (Asy-Syu'ra : 28)


*p/s : Bila kita dalam keadaan putus asa, doa kita kepada Allah tu lebih telus dan ikhlas kan? 

34 ulasan :

  1. Soo agree ckj. Dia sentiasa ada untuk kita :')

    BalasPadam
  2. Betu tu, sis. Kalau rasa sedih tu, memang kita takkan pikir benda lain dah selain kita dan Allah SWT :)

    BalasPadam
  3. yup~betul apa yg ckj ckp :) tapi kan jgn la ingt Allah masa kita susah je kan?hihi

    BalasPadam
  4. xde la 'jem' mne ckj nih.
    thnx perkongsian

    BalasPadam
  5. yupp betul tu bila kita putus asa, biasanya kita akan lebih bersungguh berdoa dan penuh dgn rasa yang sukar digambarkan.

    BalasPadam
  6. walking here with a smile. take care.. have a nice day ~ =D

    Regards,
    http://www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary) ..

    BalasPadam
  7. konklusinya,,janganlah berputus asa..n yakinlah Allah sentiasa ada untuk kita meminta pertolongan n petunjuk..^^

    BalasPadam
  8. setuju cKJ. memang. bila kita down sangat2, masa ni mmg akan lebih tulus. Allah terima tak? yg penting ikhlas kan? :)

    BalasPadam
  9. Setuju2, CKJ :) Yang penting kita ikhlas.

    BalasPadam
  10. Salam kjue.. :)

    rasa macam dah lama tak gosip2 ngn kjue,buwehehehe.

    Iya..salu memg camtu, disaat kita rasa, tiada siapa dan tiada apa boleh bntu kita kuar dri suatu belenggu, waktu itulah kita teringat pada Pencipta kita.. masa tu, salunya kita sedar, memang Dialah selayak-layaknya untuk kita mengadu dan mengharap..dan memohon pertolongan.. :)

    BalasPadam
  11. sebelum berputus asa,kita kenelah usaha dan berdoa.^__^

    BalasPadam
  12. kadang manusia bile susah bru nk mintak pertolongan..bile snang lupe plak sape yg bgi pertolongan tu...

    BalasPadam
  13. klau bsungguh2 wktu berdoa, insyaAllah...

    BalasPadam
  14. Mak cik anis cakap jangan putus doa :)

    BalasPadam
  15. setuju sngat2... org pon ade ckp klo keadaan marah pon kire ape yg kite luah mmg tulus :)

    BalasPadam
  16. yup |shuhadaothman|TM.. Dia sentiasa ada untuk kita.. cuma kita kadang2 lupa pada Dia bila kita tengah senang.. :')

    BalasPadam
  17. betul tu coklat susu.. masa senang pun kena ingat pada Allah juga.. sebab salah satu doa yang makbul ketika kita tengah lapang.. :)

    BalasPadam
  18. jem la ni en. shafiQ.. ni pun copy paste drp buku.. :P

    welcome.. :)

    BalasPadam
  19. bila kita tegh putus asa tu jaakechik doa tu lbh ikhlas.. sebab kita masa tu betul2 perlukan bantuan dan petunjuk Nya.. :)

    BalasPadam
  20. rasanya zera eira Insya Allah.. doa kita diterima... betul tu yang penting ikhlas.. :)

    BalasPadam
  21. hai kak Tinta Lana.. hahahah...

    betul tu kak.. sy setuju.. :)

    BalasPadam
  22. itu la manusia jelah.. mudah lupa dan terleka.. :)

    BalasPadam
  23. insya Allah caliph shuriken.. sungguh2 tu penting...:)

    BalasPadam
  24. hehe masa marah lain sikit shar90.. apa yang diluahkan tu semua tentang apa yang dia tak puas hati.. :)

    BalasPadam
  25. Betul tu, CKJ. Bila kita rasa sedih tu, memang kita takkan pikir benda lain dah selain kita dan Allah SWT :)kita janganlah berputus asa..n sntiasa yakin Allah sntiasa ada untuk kita meminta pertolongan n petunjuk..^^

    BalasPadam

Thanks yeah. sebab sudi tinggalkan komen anda. :)