Selasa, 24 April 2012

Adab-Adab Menghadiri Majlis Ilmu #2

 Assalamualaikum. Hari ni ckj mau sambung tentang adab-adab menghadiri majlis ilmu #2. Sebelum ni ckj da kongsi fasal adab-adab manghadiri majlis ilmu #1 dan  kebaikkan menghadiri majlis ilmu.

Antara adab-adab menghadiri majlis ilmu

5. Kita digalakkan duduk rapat-rapat. lutut bertemu lutut.

 Pada zaman para sahabat mereka membuat majlis ilmu ini dimerata tempat tiap kali mereka berjumpa.. Pada suatu hari mereka buat majlis ilmu dibawah sepohon pokok yang rendang. Daun-daun pokok yang berguguran itu, tiada satu pun yang jatuh ke tanah, tapi daun-daun tersebut jauh di atas ribaan para sahabat. Di sini menunjukkan betapa rapatnya mereka duduk. 

kenapa kena duduk rapat-rapat? 
i. Dapat satukan hati semua yang hadir.
ii. Dalam majlis ilmu ni bukan saja manusia yang menghadirinya, tapi ada dua lagi makhluk Allah yang turut hadir. iaitu maklaikat dan syaitan. 

Kalau kita tak duduk rapat-rapat, ruang-ruang yang kosong itu akan ada syaitan di ruang tu.

Syaitan ni dia datang bawa tiga benda,
i.lipstic -nak bagi orang yang hadir tu bercakap-cakap dan tak dengar apa yang disampaikan dalam majlis.
ii.celak - nak bagi orang yang hadir majlis tersebut mengantuk.
iii. tongkat - nak bagi orang yang ada dalam majlis ilmu tu tak duduk diam dan gelisah dalam majlis tersebut.

Malaikat pula, dia ditugaskan oleh Allah untuk mencari majlis ilmu yang ada di bumi ni. 
Bila Malaikat da jumpa majlis ilmu ni, dia akan datang di majlis tersebut dan panggil kawan-kawan dia sekali untuk join majlis ilmu ni dan akan berhimpit-himpit hingga memenuhi ruang majlis sampai ke A'rash Allah. 
Sifat Malaikat ni ada dua. Taat dan patuh.(maaf ckj tak berapa sure, sama ada dengar dan patut atau taat dan patuh) bila kita duduk rapat-rapat insya Allah kita akan dapat sifat tu.

6. Kita janganlah pandang sifat buruk penyampai ilmu tersebut.tetapi ambil apa yang disampaikan.
7. Setelah selesai majlis, hendaklah kita tutup majlis tersebut dengan Tasbih Kifarah dan surah Al-  Asr.

*p/s : maaf susunan ayat agak berterabur sebab ckj guna ayat ckj sendiri.

17 ulasan :

  1. syukran jazilan ckj.. sangan bermanfaat ^^

    BalasPadam
  2. warna warni sungguh tulisannye ye..
    hihi..
    good info!

    BalasPadam
  3. hehehe.. warna wani la best.. thanks kocix!

    BalasPadam
  4. ckj, dulu kn ustazah saya cakap kalo dia g ceramah dia tak suka duk dekat ngan kawan2 sebab 6t byk cakap...tp apa yg ckj kongsi tue betol la..cuma kalo dah jemaah suka sgt bcakap kdg2 elok jugak wat cm ustzah saya ckp tue kn.. =D

    BalasPadam
  5. wa'alaikumussalam
    uuu~~~ patotlah slalu je ta fokus masa majlis ilmu~ heeee :D thanks for sharing!! alhamdulillah ^^

    BalasPadam
  6. Salam ckj..thanx info ni..
    malaikat jibril ketika bertemu dgn rasulullah pd suatu ketika dgn menyamar sebagai seorang lelaki jg duduk rapat dgn rasulullah sehingga bertemu lutut. :)

    BalasPadam
  7. betul tu minah sEmpooOT.. kalau ada orang yang suka bercakap dalam masjlis ilmu ni sebaiknya kita jauhkan diri daripada dia atau pun duduk kat tempat lagi. paling bagus duduk depan atau duduk dekat dengan pemberi ilmu. :)

    BalasPadam
  8. hehehe syaitan kacau ciksukaberangan agaknya.. itu yang tak fokus.. Welcome..>_<

    Alhamdulillah... :)

    BalasPadam
  9. welcome Jahidih Saili.. Thanks atas perkongsiannya juga.. :)

    BalasPadam
  10. nice. ramai yg lupe pasal ni. ;)

    BalasPadam

Thanks yeah. sebab sudi tinggalkan komen anda. :)