Jumaat, 13 April 2012

Minta Jangan tak Minta!

Assalamulaikum. Salam Hari penghulu segala hari. Berkenaan dengan tajuk entry ini. Mau minta pada siapa?  ianya lebih berfokuskan pada yang Maha Esa Maha Mendengar dan Maha Memberi, Allah s.w.t.

Aku  pernah terdengar daripada siapa entah la. tak ingat.(maaf) Katanya.. "Kalau anda tak minta apa yang anda nak pada Allah, Macam mana Allah nak beri? sebab anda tak minta." lebih kurang macam tu la.. Lepas aku da dengar macam tu, baru fikiran aku terbuka. "eh, betul juga kan?" .. sejak daripada tu, tiap kali lepas solat aku selalu doa pada Allah supaya tunjukkanlah kelebihan aku untuk aku berjaya di dunia dan di akhirat. Serius aku tak tau apa kelebihan aku sebenarnya dan aku memang nak tau sangat-sangat. Syukur Alhamdulillah makin lama aku makin nampak apa kebolehan aku walaupun masih samar-samar, tapi aku dapat rasa yang Allah sedang tunjukkannya pada aku secara perlahan-lahan.
Aku juga minta pada Allah supaya permudahkan segala urusan aku. Alhamdulillah. Aku dapat rasakan bahawa urusan aku dipermudahkan oleh Nya. Terutamannya sekarang aku tengah praktikal. Syukur Alhamdulilah. Banyak bantuan yang aku dapat dalam usaha aku nak dapatkan maklumat untuk report aku. Terima Kasih Ya, Allah!  

Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar. Jadi minta la pada Nya, nescaya Dia akan memperkenankanNya. Jangan berhenti berharap dan teruskan berdoa.  Semoga Anda dapat merasakannya juga. :)

28 ulasan :

  1. orang yang tak meminta dengan Allah tu orang yang rugi. =)

    BalasPadam
  2. Wa'alaikumussalam. Benar. Allah Maha Mendengar lagi Maha Memakbulkan. Tak rugi meminta dan berdoa padaNya kerana Allah pasti akan memakbulkan. Cuma lambat atau cepat saja. Jika cepat, Allah ingin melatih kita agar bersyukur. Jika lambat, Allah ingin melihat kesungguhan dan kesabaran kita. WallahuA'lam :)

    *ciksukaberangan. on guna fon. hehe.

    BalasPadam
  3. InsyaAllah :) terima kasih untuk entry ini ^_^

    BalasPadam
  4. insyaallah selagi kita bleh meminta , meminta la padanya

    BalasPadam
  5. sebelum meminta-minta usahalah dahulu :)

    BalasPadam
  6. Betul2 fisha sokong. Insya-allah. Allah sentiase berada di sisi kita..

    BalasPadam
  7. hehe betul2..rasa mcam malu nak memintak tp kalau tak minta nnt Allah kate sombong..sy pernah dgr tu..

    Saya follow akak k..:P

    BalasPadam
  8. Ciksukaberangan : betul tu.. sama ada cepat atau lambat.. :)

    BalasPadam
  9. sama-sama nanad... alhamdulillah.. :)

    BalasPadam
  10. sis92 : betul3.. kena usaha dahulu then tawakal

    BalasPadam
  11. berdoa Usaha Ikhtiar dan tawakal ^_^.

    BalasPadam
  12. moga-moga Allah permudahkan lagi urusan CKJ :))
    amiiin :)

    BalasPadam
  13. have faith in Him. insyaAllah! tq ckj. :)

    BalasPadam
  14. berusaha kemudian berdoa kepada Allah . huhu . ssemoga semua urusan anda di permudahkan :)

    BalasPadam
  15. insyaALLAH :) brdoa sllu .. tak rugi pun .. kn-2 :) moga kita smua dlm rahmatNYA . Amin :)

    BalasPadam
  16. semoga dipermudahkan segala urusan.. insyaAllah ^^

    BalasPadam
  17. amin~~

    thanks Syarafi[skyforce331].. :) you too yeah.. moga dipermudahkan oleh Nya... :)

    BalasPadam
  18. Amin~~
    thanks iema ツ.. semoga urusan anda juga dipermudahkan.. :)

    BalasPadam
  19. nurul syuhada : mudah-mudahan dengan izin Nya.. Amin~~

    BalasPadam
  20. Sudah termaktub di dalam al-Quran, mintalah nescaya akan aku perkenankan kata Allah..cuma lmbat dan cepat tu urusan Allah..Dia lebih tahu apa yg Dia lakukan :)

    BalasPadam
  21. thanks Jahidih Saili.. atas perkongsian firman Allah tu.. :)

    BalasPadam

Thanks yeah. sebab sudi tinggalkan komen anda. :)