Assalamualaikum. Hahaha. Nak tergelak aku taip tajuk entry ni. Bukan kuasa apa pun, cuma
aku nak berbicara mengenai kuasa pelanggan. Ada kuasa juga tu kan? hehehe..
semua orang ada kuasa tu.
“Customer is always right!”
“ Kepuasan anda, Keutamaan kami”
dan banyak lagi moto-moto syarikat atau firma yang
menjadikan aktiviti jual beli ni. Betul tak? Mesti korang pun biasa dengar
moto-moto tu.
Aku nak
kongsikan satu situasi ketika membeli.
Semasa di kedai kain hela.
Penjual : adik, mari-mari masuk tengok kain. Murah-murah.
Pelanggan : murah? Berapa ringgit?
Penjual : murah adik.. 3 helai RM100.
Pelanggan : kalau beli 1 helai saja berapa? Boleh bagi murah
tak?
Penjual : ……… untuk adik saya bagi 1 helai rm 35. (sambil
berbisik)
Pelanggan : ok. Kain yang corak bunga ni ada warna apa lagi?
Penjual : biru ada, merah ada, coklat ada, pink pun ada,
oren… macam-macam.
Pelanggan : kalau macam tu , keluarkan semua warna yang ada
untuk kain corak warna ni. Saya nak tengok satu-satu.
Alright. Kalau korangkan, ada buat macam ni tak masa membeli? korang setuju tak apa yang berlaku dalam situasi diatas?
Bagi aku, aku setuju. Kita sebagai pelanggan mesti la mau beli sesuatu yang bagus dan boleh puaskan hati kita kan? tapi jangan la melebih-lebih pula. Penat-penat penjual tu layan korang, tak beli pun. gayanya macam mau beli. Dorang bekerja juga. So, jadi la pelanggan bijak dan gunakan kuasa beli anda sebaik yang mungkin.
*p/s: maaf la sendainya entry ni tak mencapai mesej yang hendak disampaikan.
betul ckj.. hak sbgi pelanggan mmg ada. tapi jgn melebih2 pulak. penjual pon manusia n ada perasaan. respect each other is better
BalasPadamyepp fiqa punn stuju. hehehe sebab fiqa kalau betul2 nak beli fiqa akan buat mcm tu. tapi kalau tak. just tgk2 jee tak minta apa2 dari penjual tuu
BalasPadamsetuju2.. takpe kalau nak tengok, suh kuarkan semua, tapi jgn tak beli pula.. mcm memberi harapan palsu je kpda si penjual.. jom lihat blog ni.. http://secretbeautydeayu.blogspot.com
BalasPadamkite selalu tak sampai hati nak tengok banyak2, entahlah kenape. huhu
BalasPadamcustomer always right :)
BalasPadamBg sy, klu dia nk beli, sy snggup. Sbb bkn snang nk dpt planggan. Planggan ada sesetgh mmg crewet, tp yg crewet ni la klu dlayan sngguh2, dia jdi top customer sbnrnya. Tp klu skadar nk tgk2, mnyusahkn org lain, mmg bengang la.. Agk2 la. Tau2 la malu sndiri ya..
BalasPadamkalau bt cmtu sbb nak beli xpe..kalau sj nak main2 boleh jd hangin kot penjual tu..hihihi kalau sy semak hrga display dgn hrga time cashier scan.klau xsama sy mintak yg murah.hihihi
BalasPadambetul la tu ckj...sebagai pengguna kita ada hak untuk buat macam tu :)
BalasPadamwaa... setuju sngat2.. tp mule2 igat kuase ape... ehhehee
BalasPadam*dh pikir superman jap... ehehe :P
Salam. biasanya, mak akak yg bt camni,hhehe.
BalasPadamLau time beli kain, akak tak paktikkan sgt customer is always rite, sbbnya salu mak yg beli,hak3. mak lagi,hehe
Tapi kalau brg2 elektronik, makanan, ha, yg ni memg la. Siapa pekerja yg uat dek je, main2 je, endah tak endah, siapla kena 'baham' ngan akak, hek3.
Cik Anis : ckj setuju! >_<
BalasPadamsame la Detective Fiqa.. ckj pun akan buat macam tu juga. kalau tak nak beli juz tengok2 je...
BalasPadamtau tak pe ♥Putri ilyanie♥... kesian kat penjual tu penat2 layan bersungguh-sungguh.. last2 kita tak beli pun...
BalasPadamalright i will be there.. :)
hehe may be sebab anNaqia tak sampai kot.. tak pun kesian kat penjual.. huhu..
BalasPadamyup betu tu Syarafi[skyforce331].. >_<
BalasPadambetul tu Sis AI.. setuju.. yang cerewet tu la top customer.. :)
BalasPadamtu la.. kalau nak beli ok la buat macam tu.. coklat susu ni mesti pandai tawar menawar ni...iye tak?
BalasPadam..cik hana.. :)
BalasPadamshar90 : hehe.. saje je buat tajuk entry gempak2.. haha.. kuasa juga tu kan? hehe..
BalasPadamhehe.. kak Tinta Lana ni mesti selalu shopping dengan mak kak lana.. hehe..
BalasPadamkalau saya pun, saya marah kau pekerja tu buat dek je.. huhu..
make sure kalau buat camtu,betul betul serius nak membeli.walaupun ade hak sebagai pengguna/pembeli tapi kene ada batasannya.^_^
BalasPadamSalam..setuju dgn ckj..tp mesti pandai bermain psikologi..hehe...
BalasPadamsy jenis yg sgt risau org lain trasa dgn sikap dan tutur kata sy..biasanya klu sy nak tengok brg yg lain, sy akan ckp, "em, ade x wrna lain baju jenis ni? kt mane ye? sy nk pg tengok.."
betul tu Azhafizah[ćć£ć¶] ckj setuju...! hehe... pembeli/pengguna kena ada batasannya.. :)
BalasPadambetul juga ea Jahidih Saili.. kena pandai psikologi sikit.. hehe..
BalasPadambtul..kite pun suka tgk2 br bli..tp mesti kna bli..ksian lak dia kluarkn smua..huhu
BalasPadamjyeahh ! hani punn stuju. hehehe sebab hani kalau betul2 nak beli hani akan buat mcm tu. tp ksian jugak ble kdng2 pjual da pnat2 layan krenah kter x jdk beli lak .
BalasPadam~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ : tu la.. kalau tak nak beli tengok je.. hehe..
BalasPadamtau tak pe.. Hani Shaa :)
BalasPadamhaha, kdg2 salu buat mcm ni. takpa2, hak sebagai penguna :D
BalasPadamsaya xkan try baju dkt fitting room kalau xda niat nak beli? is this the same situation?... emm not really sebab xmelibatkan penjual yg bersusah payah. tapi kalau ada niat utk serius membeli apa salahnya. kan.
BalasPadamklau btul2 nk beli mmg patut request tgk semua kaler.. senang nk pilih kn ^^
BalasPadambetul tu steffany daph! hak kita sebagai pengguna.. :)
BalasPadamkalau serius nak beli SimplySeoul memang tak salah. buat la apa yang kita nak janji kita puas hati dengan barang yang kita nak beli. tapi jngan la melampau sangat. kesian kat penjual tu. dia pun manusia juga.. ada perasaan.. :)
BalasPadamyup betul tu caliph shuriken.. senang boleh banding2 kan mana kaler yang lawa dan berkenan di hati.. :D
BalasPadamwa'alaikumussalam. yeah! sokong entry ni. customer ada hak memilih!! hue hue hue :D
BalasPadamterima kasih ciksukaberangan sebab menyokong.. :P
BalasPadam