Isnin, 16 April 2012

Pesan Rasulullah Sebelum Tidur

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra :"Ya  Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, yaitu

1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meridloi kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh. 


Bertanya Aisyah : "Ya Rasulullah… Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?" Rasul tersenyum dan bersabda : 

BACALAH SURAH AL-IKHLAS tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an. 

Bismillaahirrohmaan irrohiim, 
Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walamyakullahuu kufuwan ahad' ( 3 x ) 

BACA SELAWAT KEATAS NABI MUHAMMAD DAN PARA NABI SEBELUMNYA, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. 

Bismillaahirrohmaan irrohiim, 
Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x ) 


BERISTIGHFARLAH UNTUK PARA MUSLIMIN maka mereka akan meredloi kamu. 

Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum wa atuubu ilaih ( 3 x ) 


PERBANYAKKANLAH BERTASBIH, BERTAHMID, BERTAHLIL, BERTAKBIR, maka seakan-akankamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh" 

Bismillaahirrohmaan irrohiim, 
Subhanalloohi Walhamdulillaahi walaailaaha illalloohu alloohu akbar(3 x )

*p/s : dulu masa aku di poli selalu amalkan siap tampal pesanan ni kat dinding katil lagi. huhu.. sekarang kena istiqomah balik nak buat. Insya Allah akan terlaksana. korang juga kena istiqomah juga ea.. :)

24 ulasan :

  1. pengisian yang bermanfaat ni..

    BalasPadam
  2. perkongsian menarik
    Terima kasih :)

    BalasPadam
  3. Peringatan yg sangat baik! InsyaAllah akn ingt! Klu lupa, dtang balik, insyaAllah..

    BalasPadam
  4. kena buat nih. slalunya mee bace surah al ikhlas dan al fatihah jee .
    thanks for sharing !

    BalasPadam
  5. thnks ckj~insyaAllah sy buat~salu sy amalkan bc al fatihah ngn surah 3 qul je

    BalasPadam
  6. syukran jazilan kerana mengingatkan ... dh lama x amalkan... kdg2 je...

    BalasPadam
  7. thanks for sharing the info.. :)

    BalasPadam
  8. terbaikk.. selamat beramal semua ^^

    BalasPadam
  9. thanks Sis AI.. tu la teringat balik.. :) Alhamdulillah.. :)

    BalasPadam
  10. -SUPERGIRL- dan coklat susu : welcome.. sama-sama la kita ingat meningati.. :)

    BalasPadam
  11. thanks for this entry....sgt berguna..=))

    BalasPadam
  12. Terima kasih berkongsi entry ilmu yang bermanfaat ni

    BalasPadam
  13. best entri ni..saya ada satu amalan sejak zaman sekolah..sebelum tido, selain mengamalkan apa yg ditulis dlm entri ni, sy baca ayat kursi lepas tu saya niatkan dlm hati utk bangun jam 5 pagi cthnya, gerenti sy akan bangun tepat pada waktu:) blm pernah lewat lg :)

    BalasPadam
  14. insyaAllah..thanks ingatkn..:)
    perkongsian menarik dari ckj ..

    BalasPadam
  15. thanks Jahidih Saili.. wow.. memang mujarab.. terima kasih Jahidih Saili sebab share. :)

    BalasPadam

Thanks yeah. sebab sudi tinggalkan komen anda. :)